Gravel Stories: Praha -> Grado (IT) – červenec 2023

Alp Adria radweg z Prahy ve čtyřech dnech. Spousta krásy a necelých 800 km v nohách

Alp Adria radweg je slavná cyklostezka vedoucí ze Salzburgu do Itálie, do Grada k moři. Ze Salzburgu měří 400 km. A protože 400 km jsem si dal už loni cestou do Karviné, natáhl jsem to navíc o cestu z Prahy která přihodila dalších 400 km. Cestu jsem si rozdělil na 200 km úseky a celé mi to pak vycházelo na 4 dny krásné projížďky. Níže popíšu jednotlivé dny, poté trénink balení, výbavu a taktiku.  

1. den 

Praha -> Horská Kvilda

Na první den mé cesty vyhlásilo CHMI varování před vysokýma teplotama. Vyjel jsem tedy krátce po východu slunce v 5:20. Průjezd ranní Prahou byl i přes všední den zcela ok a provoz naprosto minimální. Prvních 50 km bylo rovinatých, poté přišly první kopce a trasa byla nahoru dolů až do bavorska.

Lesní sjezd Dobřívem bylo příjemné zpestření a na 100. km ve Spáleném Poříčí proběhla u místního konzumu obědová pauza. Redbull, bílkoviny, sacharidy, voda, hodně vody, opalovací krém s faktorem 50 a preventivní nasazení ortézy na levé koleno, které v závěru loňské cesty mírně protestovalo. 

A poté, v horkém dni, zase do kopce, z kopce, do kopce až k fantastickému sjezdu do Sušice, kde proběhla další přestávka na benzině. Od Spáleného Poříčí už nebylo moc kde doplnit vodu. Vesnické konzumy nemají přívětivou otevírací dobu (v pondělí zpravidla zavřeno) a čerpací stanice po cestě nebyly. Příjemnou rovinou ve stínu stromů okolo Otavy jsem pokračoval až do Annína kde začal nekonečný a po celém dni velmi nepříjemný kopec na Horskou Kvildu kde jsem měl předem zamluvené bydlení a den končím povedenou svíčkovou a vysněným Radegastem desítkou. Za tenhle první den jsem spočítal příjem tekutin na 7l. 

2. den 

Horská Kvilda -> Salzburg

Na druhý den vyjíždím o něco později než v den předchozí – čas naženu nekonečným sjezdem ze Šumavy. Oproti prvnímu dni je chladněji, oblékám dlouhé kalhoty a větrovku. Německá cyklostezka zcela ignoruje pozvolna klesající státovku, toho brzkého rána bez provozu, a žene mě nesmyslně vpřed napříč kopci nahoru a dolů což mne okrádá o mnoho sil, a tak na dalším křížení se napojuji na hlavní silnici. Cestou smutně míjím zavřený McDonalds s McCafé (otevírací doba od devíti) a klesám do Freyungu kde si v místní pekárně kupuji snídani a kávu.

Poté už v rychlém tempu klesám do Pasova, kde se u Dunaje převlékám do šortek. Cesta pokračuje krásnou šotolinovou stezkou, které není absolutně co vytknout, kolem řeky Inn. Zcela rozmrdaná polabská stezka se s tím nedá v žádném případě srovnávat. Po 20 km krásné jízdy se napojuji na říční val který opustím až po bezmála 40 km před Braunau am Inn. Tahle část je dosti stereotypní a s mírným protivětrem čímž působí nekonečně. S krátkou odbočkou pro oběd a nákup překonávám německo-rakouskou hranici a zbavuji se mírného protivětru odbočením na jih, směrem na Salzburg.

Cyklostezka mne vede  krásným rakouským venkovem který je zcela bez provozu. Hezká stavení, slepice, ovce, kozy, krávy, koně, osli, květiny, pole, louky. Venkov. Až do Salzburgu jde o neznatelné stoupání a cestou vyjíždím snad jen dva kopce které by ani nestály za zmínku, pokud by však z toho druhého už nebyly krásně vidět v dáli Alpy. Salzburgem projíždím velmi pohodlně – krásně zde dokáže vedle sebe fungovat automobilový provoz, chodci i cyklisté aniž by kdokoliv omezoval existenci toho druhého. V podvečer příjíždím do hostince s báječnou obsluhou. Objednávám si vysněný telecí řízek a rozzářené oči servírky mne přesvědčí o tom, že si dám i dezert – kaiserschmarrn. Kdyby tak tušila jaký přeborník jsem v jeho vaření já.. 😀 Kolo uklízím pod střechu, navoskovat řetěz, před usnutím tradiční strečink, hořčík, kloubní výživa a spát.

3. den 

Salzburg -> Arnoldstein

Ráno mne mírně zdrží silný déšť, a tak vyjíždím oproti původnímu plánu se zpožděním. V pekárně založené roku 1350 (tvl) si kupuji snídani a vyjíždím podél Salzachu k Alpám.

Cesta lesem, plná slimáků, je šotolinová a ze smaragdově zelené řeky se zvedá opar. Je mírně chladněji a zataženo. Na cykloservisní stanici lehce dohustím zadní pneumatiku. Cesta je téměř neznatelně do kopce – stoupání poznám jen nedobrou kadencí na můj oblíbený převod a musím tak volit snažší, neb je potřeba ušetřit sil.

Za městem Golling an der Salzach stoupám k soutěskám řeky Salzy. Následný sjezd vede po krásné zatáčkovité silnici. Vpravo podemnou se klikatí řeka, okolo projíždí červené vlaky a těch pár řidičů mne objíždí s dostatečně velkým odstupem. 

A tím už začínají další nekonečné prudké a vysilující kopce. Snažím se dohnat ranní časové manko a ignoruji přestávky a doplňování energie. Navíc, gel mám kdesi hluboko v  brašně na řídítkách. Po pár km své úsilí vzdávám a dál bojuji s kopci které končí až v lázeňském městě Bad Gastein.

Z Bad Gasteinu se vlakem projíždí krátký úsek pod Vysokými Taury. Vlak jezdí co dvě hodiny a má omezenou kapacitu – jízdenky je třeba rezervovat s dostatečným časovým předstihem. Svou jízdenku mám na 15:50 a do města přijíždím s víc jak hodinovým předstihem. V místním intersportu si kupuju u zmateného mládence kvalitní přední svítilnu (no jo, už i na mě došlo 😀 ) a v protějším obchodě oběd který sním během čekání na vlak. Redbull, voda, jablečný dort, sýr, klobásky, pretzel.
Na druhé straně tunelu, jak už to u Taur bývá tradicí, zcela jiné počasí. Teplo, léto, slunce! A předemnou nádherný 8km dlouhý sjezd. Jediným mínus byl velmi silný nárazový vítr který se mnou nepříjemně pohazoval. Neodvážil jsem se blíže svodidlům a neměl jsem tak úplně ideální stopu. Ke konci sjezdu je asfalt velmi zvlněný a chce to pevný a soustředěný úchop. Dole jsem potkal několikero cyklistů mířících vzhůru a velmi jsem je litoval 😀 Zbytek cesty až do Arnoldsteinu pak pozvolna klesá. Nasadil jsem tedy velmi příjemné tempo a podel řeky Drávy pokračoval po cyklostezkách až do Villachu, kde jsem měl poslední pauzu toho dne. Voda a Snickers. Kvalitně občerstven jsem nasadil ještě svižnější tempo a proplétl se městem směrem k Arnoldsteinu. Po krátkém silničním úseku opět lesy k zabookovanému hotelu u dálničního odpočívadla. Cesta byla plná vody a bahna, naštěstí bez nějakých karambolů, zakrátko jsem se vyloupl jako Rumcajs z lesa u hotelu. Hotel byl parádní, opět s extra místem pro kolo. Večerní recepční byla legračně zaskočená tím odkud ten den jedu.

4. den 

Arnoldstein -> Grado

Ranní recepční byla Polka, a tak jsme strávili pár minut milou konverzací. Byla také zaskočená odkud kam jedu, kdy jsem vyjel a že ještě tento den plánuji přijet do Grada. Mimojiné vzpomínala na cyklistku, kterou potkala před lety a která byla na cestě Warszawa – Řím. Prý 150cm vysoká přenoska na normálním kole bez elektřiny. Po rozloučení jsem se jal stoupat k rakousko-italské hranici.

Po překročení hranice cyklostezka pokračuje po bývalé železnici a je to rozhodně nejkrásnější úsek cesty. Z Tarvisia stezka klesá 40 km do města Resiutta, přes bývalé železniční tunely, staré mosty, okolo opuštěných nádražních budov které jsou mnohé přestavěny na kavárny a s výhledem na velkolepé alpy. Nádhera fantazie a dokonalost. Tohle bych si dal klidně víckrát. Cestou potkávám mnoho cyklistů a ekolo výprav v obou směrech.

Pod sjezdem si dávám v kavárně malou svačinu a pokračuju dál. Slunce pálí a výborně značenýma stezkama se povětšinou šotolinovými úseky v dobrém tempu blížím Udine. Přejíždím pár vyschlých brodů a v Udine dávám další přestávku u místního konzumu. Zteplalou vodou se polévám a studenou plním bidony. Poté najíždím zpět na cyklostezku. V úzkých ulicích jsou oba cyklistické pruhy na levé straně silnice, což mne občas mate.

U Palmanovy projíždím bambusovým lesem a za rychlou zatáčkou potkávám paní sklánějící se u sundaného kola. Manželský pár z čech na výletě trefil drát a plášť nechce seskočit. Nemám jak pomoci, kromě rady, že to chce zarvat víc než se zdá adekvátní, plášť povoluje a já po krátkém rozhovoru zase mizím v prachu dál. U Aquileiee mne dohání horké počasí a musím opět  zastavit. Ve stínu doplňuji tekutiny, odpočívám a chladím hlavu. Počasí je velmi horké, ale cíl blízko. Samotné Aquileiee je poměrně zajímavé místo. Kdysi považováno za druhý Řím a původní obyvatelé pravděpodobně založili, během útěku před barbary, Benátky. Po zdravotní pauze už v rozumném tempu dojíždím do Grada, kde ještě svedu souboj s rackem o pizzu, dávám si finální pivo, zmrzlinu a užívám přímořský večer a má cesta končí.

Finále!

trasa a všechny straví náležitosti ke shlédnutí případně zde na STRAVĚ

Konec cesty
Původně jsem se měl vrátit do Tarvisia a odtamtud pokračovat do Slovinska, kde jsem se měl potkat s kamarády a týden skotačit na horách. Předpověď počasí je však nepříznivá, zůstávám ještě jeden den v Gradu a pak si kupuji jízdenku vlakem zpět.  Z 20 km vzdáleného Cervignano del Friuli do Villachu, odtamtud railjetem do Vídně a odtamtud railjetem ČD do Prahy. 6:20 odjezd a 19:11 příjezd do Prahy. Jízdenky vyšly zhruba na 2K. Railjety jsou parádní, nové, s elektřinou, wifi, jídelními vozy a prostorem pro kola na konci vlaku.
Pokud bych měl více štěstí na počasí a času, jistě bych pokračoval alespoň do Terstu, odtamtud do Lublaně, do Jesenice a teprve poté do Villachu.
Trénink 
jezdit, jezdit, jezdit, kopce, nízké tepy a stále dokola plus teplotní aklimatizace. Před loňským odjezdem jsem měl najeto jen asi 1,2tkm, letos necelých 1,9tkm ale s dvojnásobným poměrem 100 km jízd. V poslední fázi přípravy jsem bohužel neměl moc času – Island, Sardinie a pak cca dva týdny v háji s dutinama. 
Největším rozdílem tak bylo to, že už rok 3x týdně cvičím – především střed těla. Loni jsem byl po 400km zničen, tentokrát jsem byl zcela ok a neměl problém sednout znova na kolo. Problémy se svaly žádné, bolest neznatelná, regenerace rychlá.
Výbava
Používám především frontloader 8L od Topeaku, kam se dá nacpat spousta věcí. Pro lepší přehlednost balíčkuju – hygienu, servis, jídlo, pití, nabíječky. Samostatně mám ve vaku jen oblečení. Pro přehlednost je to důležitá věc.
Tradičně sem sebou vezl iso drinky – kvůli hydrataci, solím, glutaminu, atd. Z jídla jsem měl tyčinky od chimpanzee – tady zcela jednoduše ty které mi chutnají nejvíc. V průběhu roku jsem postupně vyzkoušel spoustu tyčinek, chimpanzee mě obtěžují nejméně a nemám problém je jíst celý den. Celý den být na sladké krmi je velmi protivné. Proto jsem vezl i velkou zásobu sušeného masa z drogerie DM. Pepřové a Teryaki bylo top. 
Na cestě mi hodně pomáhalo i nové sedlo od Fiziku s polstrováním z 3D tisku a nové spodní prádlo od Assosu, HP linery – top, naprostý top, ještě větší top než Gore. 
Dál jsem vezl nabíječky, vosk a tradiční servisní multitool od Canyonu. 
Bidony jsem měl dva, 0,7L a 0,6L. S váhou jsem kvůli denní porci kilometrů a kopcům značně šetřil. 
Pod sedlem mám klasickou podsedlovku jako držák světla, nářadí, knotů a jídla které chci mít rychle po ruce. 
Na rámu mám malou rámovou brašnu od Canyonu na telefon, doklady a jídlo, které chci mít ještě rychleji po ruce. 
Kolo jsem zamykal malým zámkem od hiplocku.
Dresy jsem vezl od Maloji a Raphy, větrovku Specialized, merino kalhoty od Mons Royale a gelové rukavice Giro. Ponožky Gore syntetika a Fjallraven merino.
Taktika
Taktika byla jasná, za svítání (či zpravidla o něco později 😀 ) vyjet, co 50 km udělat přestávku a do večera být na ubytování. Každý večer důsledný strečink na protažení všech svalů, regenerace sprchou, hořčík, kloubní výživa a včas spát. Denní porci 200 km jsem nastavil ze čtyř důvodů.
1) při menší kilometráži netuším co bych pak dělal s vším tím volným časem
2) neměl jsem více času – plány na další dny
3) konec června není z pohledu počasí ideální termín, takhle se mi to podařilo vecpat do krásných dnů bez deště
4) prej že nikdy nevím kdy je dost 😀 
 
tak zas za rok. 

Další čtení..